Danske Jernbanebygninger
Dansk jernbanearkitetktur kan opdeles i to
perioder: privatbanetiden og statsbanetiden. Privatbanetiden svarer til
hvad man i modelbanekredse kalder epoke I, tiden hvor både stats- og
privatbaner opererede på nærligt lige vilkår. Dette forhold betød at
arkitekturen kunne knopskyde frit uden central kontrol. Hvert
jernbaneselskab havde sin stil også selvom det kun drejede som om
læskure på en linje af trinbrædder. Statsbanetiden siger egentlig sig
selv, efterhånden som de små selskaber bukkede under og DSB overtog de
mere rentale, bredte en central styret arkitektur sig langs skinnerne.
Det blev dog aldrig så udtalt som i Danmarks sydlige nabo Preussen, men
en vis grad af standardisering fandt sted. Samtidig betød DSBs kontrol
at man ved nyalæg kunne opleve "moderne" arkitektur skyde op rundt langs
banerne. Også i jernbanearkitekturen var det 1930 som igangsatte et
stort spring fremad. Med åbningen af broerne over Storstrømme og
Lillebælt blev trafiktætheden på de danske strækninger med et pludseligt
spring voldsomt forøget, hvilket medførte at støtteanlæggene ved de
etablerede knudepunkter - remiser, passager- og godsbanegårde etc. blev
udbygget kraftigt, hvilket igen medførte at mange bestående bygninger
måtte vige pladsen for flere spor og nye anlæg med større kapacitet tog
deres plads.

|

|
Klassisk DSB jernbanefunkis - Post 4 i Fredericia og Post 1 i
Århus. |
Jerbanefunkis
1930ernes DSB var et selskab i rivende udvikling. Dette er
måske bedst illustreret ved Aage Rasmussens ikoniske plakat med det
frembuldrende lyntog og speedometernålen som peger på den svimlende fart
120 km/t. Man ville signalere modernitet og Lyntogene var de blanke røde
bannerførere. Til en moderne virksomhed hører også moderne bygninger og
DSB var hurtige til at omfavne funkisstilen. Ikke flere kunstmurværker
med krinkelkroge og gesvejsninger, men fokus på rationalitet og
funktion.

Rød og grøn samt stationsskilt med
underhængende emaljereklamer er typisk DSB |
Fortid og nutid
DSB overtog en stor bygningsmasse fra de hedengangne privatbaner og i de
fleste tilfælde fik bygningerne lov at stå efter en grundig DSBficering
- som oftest uden at ændre i selve bygningen. Vingehjulet, den særlige
DSB skrifttype og det standardiserede emaljeskilte, var nok til at sende
et tydeligt signal. Blev anlæggene udvidet, var det dog ikke altid, man
tog hensyn til det bestående og derfor fremstår en del stationer som en
mærkelig uskøn sammenblanding af arkitektur.
Det helt store angreb kom i 1970erne som led i kampagnen for et
tidsvarende og genkendeligt design, hvor de sidste rester af provinciel
charme måtte afgå ved døden til fordel for den centraliserede sort-røde
standard. Det kan godt være at DSB som brand blev styrket ved
indførelsen af det nye design, men fra et æstetisk synspunkt er en
helmuret nationalromantisk stationsbygning, med alle dens små detaljer
ikke tjent med kønsløse standardkomponenter, som er påklistret uden
hensyntagen til helhedsindtrykket.

Hareskov station, nu nedrevet og
erstattet med en designrød S tog station |

Ledvogterhus fra køgekanten |
tilbage
|