Om Konstruktionsbüro JB

Om Konstruktionsbüro JB

Konstruktionsbüro JB - Tegnestue JB på dansk - er drevet af Jørgen Brandsborg deraf JB

Målet for konstruktionsbüro JB er at udbyde 3D modeller i høj kvalitet til brug i jernbanesimulationsspil og som forlæg for byggesæt til modeljernbane. Derfor er der fokus på tre kerneområder: forbilledet, bedste mulige omsætning til model og anvendeligheden af det færdige produkt. Det betyder at modellerne ikke kommer i en lind strøm, men stille og roligt i takt med at researchen bliver så komplet som muligt. Derfor kan nogle projekter være skrinlagt over lange perioder, men der ventes på dokumentation og andre glider gennem processen på velfedtede kuglelejer. Dette stop-go forhold er frustrerende og derfor er fokus også flyttet mere og mere over på materiel, som kan dokumenteres ved egen indsats eksempelvis danske beboelseshuse og jernbanearkitektur.

 Historie

Konstruktionsbüro opstod i 1999 i forbindelse med at jeg opdagede den virtuelle jernbaneverden gennem et stykke tysk garagesoftware kaldet Eisenbahn.exe - nu Eisenbahn.exe Professional. Dengang var det endnu meget primitivt, men den lærdom jeg fik med, har hjulpet mig i hele bureauets levetid. (læs hele historien om Eisenbahn.exe her)

Senere skiftede fokus til en austalsk franchise kaldet Trainz - nu T:ANE, som akkurat som Eisenbahn.exe har gennemgået en utrolig udvikling. (læs hele historien om Trainz her)

 
De første modeller var baseret på trail and error og en god protion held

Efterhånden udviklede de sig dog hen imod noget mere realistisk

Ved at deltage på messer opbyggede jeg et netværk af jernbanekyndige både hjemme og i udlandet og det har betydet at fokus for bureauets arbejde har svinget fra tysk Reichsbahn til schweizisk SBB og BLS og på det seneste med adgang til førsteklasses dokumentation mere og mere over mod det danske.


Med udviklingen i computer hardware fulgte gamesoftwareudviklerne trop og tillod mere og mere detaljerede modeller ligesom realismen i spillet blev mere o g mere overbevisende.

Uanset om det er dansk tysk eller schweizisk så har min interesse altid ligget i de gyldne år dvs. tiden hvor jernbanen udgjorde en væsentlig rolle i landenes infrastruktur - dengang der kørte rigtige godstog og bumletog i alle afkroge af landene. Det moderne - læs fra 1990 og frem - har kun begrænset interesse.

tilbage